VISIT & SEE DETAILS - BUY IF YOU DESIRE

Thursday, July 22, 2010

notes of Lesson # 1 – Aljaromiyah

So after introducing himself and talking little bit about the book.

He begun the first lesson of al-jaromiyah.

أَنْوَاعُ اَلْكَلَامِ

اَلْكَلَامُ: هو اَللَّفْظُ اَلْمُرَكَّبُ، اَلْمُفِيدُ بِالْوَضْعِ،
وَأَقْسَامُهُ ثَلَاثَةٌ: اسم، وَفِعْلٌ، وَحَرْفٌ جَاءَ لِمَعْنًى.
فَالِاسْمُ يُعْرَفُ: بالخفض، وَالتَّنْوِينِ، وَدُخُولِ اَلْأَلِفِ وَاللَّامِ.
وَحُرُوفِ اَلْخَفْضِ، وَهِيَ: مِنْ، وَإِلَى، وَعَنْ، وَعَلَى، وَفِي، وَرُبَّ، وَالْبَاءُ، وَالْكَافُ، وَاللَّامُ.
وَحُرُوفُ اَلْقَسَمِ، وَهِيَ: اَلْوَاوُ، وَالْبَاءُ، وَالتَّاءُ.
وَالْفِعْلُ يُعْرَفُ: بِقَدْ، وَالسِّينِ وَسَوْفَ وَتَاءِ اَلتَّأْنِيثِ اَلسَّاكِنَةِ.
 وَالْحَرْفُ: مَا لَا يَصْلُحُ مَعَهُ دَلِيلُ اَلِاسْمِ وَلَا دَلِيلُ اَلْفِعْلِ.
 
as you see, the اَلْكَلَامُ  is recognized in Arabic based on 4 conditions, first it has to be اَللَّفْظُ speech/word of the mouth, the sign of hands and face etc does not count as speech in the Arabic language although if you make gestures people will understand you.
secondly, it has to be  اَلْمُرَكَّبُ – i.e. it has to be based on 2 or more words.

thirdly, اَلْمُفِيدُ – i.e. if you stop then the meaning is understood, make sense and you are not waiting to get more info. to understand what is being said.

forthly, بِالْوَضْعِ – i.e. it has to be something the Arabs used to prove something. كتاب – is such and such according to the Arabs not English or France or others.

** يد – According to the Arabs it is from the finger tip to the shoulder. all of it is hand.
You cannot use something the Arabs did not use.

اسم – is that which has meaning in itself and it has no connection to the time frame [i.e. past, present or future]

الاسمُ في اللغة فهو : ما دلَّ علي مُسَمَّي ، وفي اصطلاح النحويين : كلمةٌ دَلَّتْ عَلَي معنًي في نفسها ، ولم تقترن بزمان ، نحو : محمدٍ ، عليّ ، ورَجُل ، وَجَمل ،و نَهْر ، و تُفَّاحَة ، و لَيْمُونَةٌ ، وَعَصًا ، فكل واحد من هذه الألفاظ يدل علي معني ، وليس الزمان داخلاً في معناه ، فيكون اسماً .

وَفِعْلٌ – is that which has meaning in itself and also connected to time frame as past, present and future.

وأما ، الفعل فهو في اللغة : الْحَدَثُ ، وفي اصطلاح النحويين : كلمة دلَّتْ علي معني في نفسها ، واقترنت بأحد الأزمنة الثلاثة ـ  التي هي الماضي ، والحال ، والمستقبل ـ نحو ” كَتَبَ ” فإنه كلمةٌ دالةٌ علي معني وهو الكتابة ، وهذا المعني مقترن بالزمان الماضي ، و نحو ” يَكْتُبُ ” فإنه دال علي معني ـ وهو الكتابة أيضاً ـ وهذا المعني مقترن بالزمان الحاضر ، و نحو ” اكْتُبْ ” فإنه كلمة دالة علي معني ـ وهو الكتابة أيضاً ـ وهذا المعني  مقترن بالزمان المستقبل الذي بعد زمان التكلم .

وَحَرْفٌ جَاءَ لِمَعْنًى – it is that which comes with meaning that is in others.

there are 2 kinds of  حروف
١. جاء لمعنى – مثال: في، و إلى، عن، و على
٢. لا جاء لمعنى – مثال: ب، ث، ج، خ، ص

One benefit i learned from the Dawrah of Masjid Muwayyiah class of aljaromiyah’s poem: it is said that  - حروف جاء لمعنى – that these  حروف has no meaning in itself. The shaykh who was giving class said, rather these حروف does come with meaning that is of 2 parts. A part of the meaning is found in them and another part of the meaning becomes clear when words come after it. [Like they have partial meaning] - [i personally liked this comment the shaykh made and i found it something that brought peace to my heart as these حروف do seem to have partial meaning] alhamdulillah.

وأما الحرف : فهو في اللغة الطرَفُ ، وفي اصطلاح النُّحَاة : كلمة دَلَّتْ علي مَعْنًي في غيرها ، نحو ” مِنْ ” ، فإنَّ هذا اللفظ كلمة دلَّتْ علي معني ـ وهو الابتداءُ ـ وهذا المعني لا يتمُّ حتَّى تَضمَّ إلي هذه الكلمة غيرَهَا ، فتقول : ” ذَهَبْتُ مِنَ الْبَيْت ” مثلا ً.

علامات الاسم

فَالِاسْمُ يُعْرَفُ: بالخفض، وَالتَّنْوِينِ، وَدُخُولِ اَلْأَلِفِ وَاللَّامِ.
وَحُرُوفِ اَلْخَفْضِ، وَهِيَ: مِنْ، وَإِلَى، وَعَنْ، وَعَلَى، وَفِي، وَرُبَّ، وَالْبَاءُ، وَالْكَافُ، وَاللَّامُ.
 وَحُرُوفُ اَلْقَسَمِ، وَهِيَ: اَلْوَاوُ، وَالْبَاءُ، وَالتَّاءُ
 

the noun has 4 signs that makes it known that it is a noun and distinguishes it from other parts of  كلام

1. الخفض – that is when a noun ends with kasra/kasratyn.
2. التَّنْوِينِ – that is when a noun ends with kasratyn or fathatyn or dammatyn
3.  دُخُولِ اَلْأَلِفِ وَاللَّامِ  - this is when a noun starts with – ال -
4. وَدُخُولِ حُرُوفِ اَلْخَفْضِ – this is when any of these حروف comes before the noun and they only comes before the noun.

>>>| for our information: our teacher will be using the Tuhfatus Suniya fi sharhe aljaromiyah for his class. So i am using that book as well in here to complete my notes. alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment